понеделник, 12 август 2013 г.

Диана Стоянова: Голяма част от учените смятат, че причина за психическото състояние на нестинарите е силната вяра във светците - Информационна агенция "Фокус"

Диана Стоянова: Голяма част от учените смятат, че причина за психическото състояние на нестинарите е силната вяра във светците - Информационна агенция "Фокус"

"Фокус: Как се обяснява фактът, че нестинарите не получават наранявания по време на танците в жарта от гледна точка на биологията, физиката?


Диана Стоянова: До момента голяма част от тези учени и лекари са се занимавали с изследването на физическото състояние на нестинарите, без да отделят някакво по-специално внимание на психическото им състояние. Не може да изследваме в един човек само физическото му състояние, трябва да бъде отделено специално внимание и на психологическото. Това прави д-р Добран Гарвалов, който няколко години подред провежда теренни изследвания на територията на Странджа. Той наблюдава нестинарите не само през месец май, наричан Костадинския месец, а през голяма част от годината. Той споделя, че при нестинарите всичко се дължи на психическото им състояние, в основата на което е силната им вяра в светците. Под психическо състояние трябва да се разбират страхът и вярата. Те са изпитвали едновременно много силна вяра в светците, която е базирана и на страха от тях. От това, че те могат да направят нещо лошо на един или повече хора, ако не изпълняват нарежданията им. За физическото им състояние д-р Добран Гарвалов казва, че и за него е неразбираем фактът как епителът на краката (най-меката част от ходилото) не изгаря, при условие, че температурата на горещите въглени достига до над 400 градуса. Някога нестинарите са играели в жар от 40-50 кола дърва. Двете баби Злати баба Злата Даскалова и баба Злата Стамова от с. Българи, са влизали в 50 кубика дърва. Д-р Добран Гарвалов казва, че въпреки факта, че са хора, които живеят в села и обработват земята, ходейки боси-кожата на ходилата на краката им и загрубялата част с мазолите, които се образуват по петите и по другите пръсти, трябва да изгори много по-бързо отколкото меката кожа, тъй като тази кожа вече мъртва. Хората в Странджа казват, че са идвали много специалисти, лекари от различни държави и никой не може да даде обяснение, какво се случва с психическото състояние на тези хора по време на самите празници. Свидетелство за това е, че след играта в огъня, излизайки от него, нестинарите не помнят, че са играли или пророкували. Трябва да мине известно време. Единственото, което успяват да установят за тяхното физическо състояние, е свързано с падането на телесната температура на нестинарите до 30 градуса, дори и по-надолу. Трудно може да се долови пулсът им, при условие, че на гръкляна се вижда как той пулсира. Нестинарите също не са допускали да бъдат подложени на цялостни изследвания, може би, защото хората не са намерили най-точния подход към тях. И днес не се е променило това, защото с въпросите си хората показват неуважение към тях, към състоянието им, както и съмнение във вярата им. Досега не е споделено мнение, което да обединява мненията на всички или на една по-голяма част от учените и специалистите. Нестинарството трудно може да бъде описано и разбрано. Разбират го в най-чистия му вид хората, които живеят в Странджа. Може би само те могат да дадат отговор на въпроса - какво е нестинарство, защото там наистина се случват интересни неща. Хората вярват, че ако нещо се случва, то е защото светците им помагат. При хората от големия град не е така. Такъв случай е, когато отидох в Странджа и тръгнахме към един от параклисите на Св. Илия. Групата ни беше от няколко души и ни водеше една възрастна жена. Едно от момичетата, което беше с нас, падна на равно място няколко пъти. На третия път, в който падна бабата се стрелна към нея, хвана я за ръката и й каза -„Не бързай толкова, не върви най-отпред, защото пресичаш пътя на Св. Илия. Ще вървиш най-отзад, за да не падаш. Св. Илия върви пред нас и ни води в момента”. Човек трудно може да си обясни думите на една обикновена, мила и възпитана възрастна жена. В тази част на Странджа планина има много аязми и параклиси в гората, които се посещават на празници, ходят цели семейства, които приготвят курбани, за да бъдат здрави и да ги закрилят светците. Ако някой се разболее се обрича курбан на някой от светците за да може болният да се излекува. Ако кажем, че това е заради вярата, така е, но каква е тази вяра?!

При добрите огнеходци, също няма изгаряния, но разликата между огнеходци и нестинари е много голяма. Нестинарството е изпадане в религиозен транс, а огнеходството е специфичен вид владеене на психиката на човека, в съчетание с добра техника. Поради тази причина най-различни учени и специалисти, като историци, етнолози, траколози, етнографи се опитват да дадат отговор на въпроса - защо нестинарството е различно от огнеходството."

Няма коментари:

Публикуване на коментар