Репетициите на общо 19-те песни от втория полуфинал, който ще бъде на 12 май, започнаха вчера и ще продължат до днес вечерта. Днес първа, заради поредния си номер 10 на полуфинала, излезе нашата Поли Генова и нейната група.
Естествено е тук също да започна с впечатленията си от репетицията на българските представители, или поне от това от нея, което видях в няколкото видеорепортажа и прочетох в коментарите на журналисти и фенове.
Бягащо начало за България
A running start for Bulgaria - ВИДЕО 1, ВИДЕО 2, ВИДЕО 3
Представянето на песента на днешната репетиция бе добро и имаше и позитивни отзиви и коментари. Но то не бе достатъчно добро.
Преди всичко според мен отново важи това, което вече съм писала преди: на самата конкурсна сцена на Евросонг нашите изпълнители като правило излизат с постановка, която е далеч по-лоша от тази на българския финал за избор на песен за Евровизия. И днес се видя голямо отстъпление от предишните представяния на песента "На инат".
Това е някаква злощастна закономерност и се чудя, дали сред всичките причини и обяснения за нея, не трябва да направя по-смелото и обхватно обобщение, че това отразява един наш национален психически блокаж. Ние изглежда смятаме, че между нас - това което сме ние у дома, от една страна, и международния успех, от друга страна, има някаква страшна и труднопреодолима пропаст, която може да запълни с трескаво суетене, някакви по-особени (смахнати) тоалети, каквито не носим в ежедневието си и дори в официални случаи, а обличаме само веднъж по време на абитуриентския си бал, с някакви вносни идеи, работещи другаде, с харчене на много пари... В конкретния случай имам пред очите си тазсутрешната репетиция на българските представители, но то е отражение на наше погрешно вярване. Всъщност между нас и международния ни успех има преди всичко вътрешна бариера - единственото, което трябва да направим, е да продължим със същото, което правим, и на международната сцена, да бъдем себе си и да си вярваме...
Спомням си, че след първата репетиция на "Илюзия" четох отзиви от ирландски коментатори, че са харесали песента (и изпълнението!) и са били изненадани от това. Обаче след това сякаш нещата тръгнаха надолу и се получи рязък психологически срив, когато нашите представители излязоха на следващата репетиция с костюмите... Това, което искам да кажа е, че е възможно, след блестящата изява в Амстердам и тази далеч по-слаба като изява репетиция, нашите представители да се обезверят и обезсърчат... Което би било жалко. Колкото и нереалистично да звучи, мечтая как ще зарежат всичко, всичките положени нахалост усилия, всичките похарчени ненужно пари, и ще се върнат към представянето и хореографията от БГ финала и особено от "Евровизия в концерт" в Амстердам, като само го пригодят към голямата сцена в Дюселдорф.
Единственото, което ми хареса повече в сравнение с предишни представяния на песента, бе белият цвят на костюмите, който изпъква добре на екраните на фона на огромното тъмнеещо пространство..., макар че от друга страна визуално се слива с белите дъждовни капки и мехури на екрана. Но като се има предвид, че много други изпълнители около БГ песента също излязоха в бяло на днешната репетиция, този цвят може да се окаже недостатък, да заприлича на униформеност. Така че и тук май ми се иска да си бяха запазили чаровно непретенциозните дрехи от БГ финала или рокаджийските тоалети от Амстердам, може би като сменят само дънките с нещо друго.
Хореографията: излишно тичане на Поли Генова из сцената, особено по пътеката към сателитната сцена. Но четох, че това е било експериментирано само в едно от трите изпълнения по време на тази репетиция - надявам се да не остане. Хореографското "падане" на малката сцена (пеейки!) нарушава предишния по-добър ефект, когато Поли изправена пее "Той е там" и сочи с пръст нагоре. Не че съм гледала всичко от Евровизия, но не си спомням да съм виждала някой да "пада" и се кланя така на евровизионна сцена - асоциацията ми е с Тома от Мюзик Айдъл, като никога не съм харесвала този негов жест (поза) и вярвам, че има по-подходящи начини за изразяване на почит и смирение към публиката. Защо певицата не се е доверила на собствения си талант, още повече, че учи режисура!? Обиколките на двете китаристки и моментите на синхронизирано танцуване на момичетата на сцената също не вървят добре в тази рокаджийска и бунтарска песен. Предишните естествени танцови движения на изпълнителите от групата на Поли бяха много красиви, внасяха един непринуден, неподреден чар.
Дъждовните капки, които вървят на LED екрана, преминаващи на моменти в порой, може би изглеждат добре в залата, тъй като прочетох и някои положителни отзиви. Но на ТВ (в моя случай - на монитора на компютъра) не изглеждат добре, твърде се набиват на очи и отвличат вниманието от изпълнителите. Между другото, липсваше ми едър план на Поли и другите от групата, на лицата им, израженията, мимиките. Бих предпочела дори да гледам Поли и групата на LED екраните - може пък да изглежда добре.
Ако нашите певци си стоят и танцуват на място, както бе в Амстердам, и ако видеоекраните зад тях са неутрални и неотвличащи вниманието, ТВ камерите ще бъдат принудени да ги показват в по-едър план и няма да пропускат никого от тях, дори само за да разнообразят картината.
Пиротехническите ефекти не само че бяха преминали мярката, както пишеше в един ирландски коментар, но според мен бяха съвсем излишни.
В обобщение, според мен видяното на тази репетиция е много по-пищно, с ненужни труфила и в крайна сметка - по-бледо от представянето в Амстердам. Явно вниманието в подготовката досега е било толкова обсебено от второстепенни подробности като тоалети, вносна (парашутна) хореография, танцово синхронизиране и пр., че са обърнали по-малко внимание на пеенето. Между другото, последното бе технически нелошо, но далеч не така енергично, съсредоточено и въздействащо, както бе в Амстердам или дори на нашия национален финал. Надявам се, че поне нещо от всичко това ще бъде оправено при следващите репетиции, а също че нашите представители ще реформулират приоритетите си и ще се фокусират върху тях, оставяйки всичко останало.
Знам, че вероятно се иска много сила, самообладание и самоувереност, за да се отхвърли ненужното, да се спре търченето от стрес и да се сграбчи това, което действително е важно и определящо за успеха...
Между другото, не разбирам защо някои певци (не само българските) изглежда смятат, че трябва да са съвсем различни на всяко представяне на песента си: в националния конкурс, на сцената на Евровизия и дори на полуфинала и финала. Щом една песен е спечелила веднъж избора на зрителите, по-добре да се запази колкото е възможно по-непроменена, въпреки културалните разлики във вкусовете. Защото явно нещо в представянето й е спечелило публиката, заедно с музикалните качества на самата песен, и не винаги може да се определи точно какво е било то. Всяка промяна крие риск магията да изчезне.
Втора репетиция за Поли Генова (България) - ВИДЕО1, ВИДЕО2
Ще продължа със следващите представяния, които ми направиха много силно и приятно впечатление от тези първи репетиции за втория полуфинал: на песните на Босна и Херцеговина, на Молдова и на Дания. Македонската песен също имаше интересно решение за LED екрана.
Завръщането на Дино на Евровизия за Босна и Херцеговина
Dino's back in Eurovision for Bosnia & Herzegovina - ВИДЕО
За тази песен мога да кажа само и много хубави неща: изключително добра постановка, чудесна хореография и видео на LED екраните, безпогрешно изпълнение, много поозитивно настроение...
Личи си големия майстор, който е имал смелостта и самочувствието да пренесе песента почти едно към едно, както ми се струва, от националния финал за песен на Евровизия на Босна и Херцеговина към дюселдорфската сцена. Само са пригодили видеото и леко хореографията, особено последната част. Очевидно са си спестили ненужно суетене и напрежение и това се вижда в релаксираната, ведра и позитивна атмосфера, излъчвана от групата.
Заедно с това видеото в червената цветова гама в началото, а после - пак в топлата цветова гама (абстрактни кръгове и други фигури), държи зрителя буден. Много майсторски направено видео, първо с движещи се големи червени завеси, подобни на театрални, които след това се променят в абстрактни кръгове. Накрая на изпълнението отдясно наляво се движат контури на обърнати с върха напред сърца, които Дино Мерлин уж се опитва да догони.
Има и няколко обиколки наоколо на отделни певци от групата... Четох коментари, че движенията на сцената били странни и нескопосни, но аз ги намирам за нестандартни и интересни. Очевидно Дино Мерлин не е голям танцьор - забелязах това на изпълнението му по време на промогостуването в България, а също и на видеото от предишното негово участие в Евросонг през 1999 г. Но той е намерил начин да стои достатъчно добре и приятно на сцената. А на мен точно нестандартността и излизането от канона най-много ми допада в представянето на тази песен! Нестандартност, креативност, оригиналност и ведрина - стила на ветерана Дино Мерлин.
Освен това харесва ми, че виждам познатата песен представена отново така, както я видях и харесах първия път - ако има промени, те почти не се забелязват и са свързани с пригаждане към голямата конкурсна сцена. Познатото по правило се приема психологически по-добре от хората.
Втора репетиция на Дино Мерлин (Босна и Херцеговина) - ВИДЕО1 , ВИДЕО2
Zdob Si Zdub от Молдова се връщат
на сцената на Евровизия
Zdob și Zdub return to the Eurovision stage - ВИДЕО
И за тази песен според мен може да се каже нещо подобно като за португалската. Поотделно взети, компонентите й може да приличат на кич, но в цялост образуват истинско художествено произведение с целенасочено и силно въздействие.
Песента развеселява и явно се харесва на много хора, ако съдя по преобладаващите коментари в евровизионните сайтове. Тя може да не е от тези, които бих слушала в къщи за удоволствие или за почивка, обаче в случая гледах видеото няколко пъти и всеки път с голямо удоволствие и със смях. Особено при сцената по време на припева с "изстрелващите се" в посока от групата някъде към небесата анимирани копия на изпълнителите с островърхите конични шапки.
Песента е представена с много креативност и явно е направена с вдъхновение и чувство за хумор. Върнали са шапките, които видяхме на молдовския национален финал, но не и в официалното видео. Стайлингът с шапките, бялата дама-ангел с конична шапка, която кара цирково колело, и анимацията на LED екраните са много сполучливи хрумвания. Ведрата усмивка на дамата е заразна с хубаво настроение. Със сигурност ще гледам това видео много пъти около Евровизия. Ще ми е интересно да разбера дали ще ми се гледа и след това - може би да, когато искам да се позабавлявам и да си почина, както правя и с други видеозаписи от евровизионни песни от минали години.
Втора репетиция на Здоб Си Здуб (Молдова) - ВИДЕО1, ВИДЕО2
Хвърляне на големи топки за Дания
Balls-a-bouncing for Denmark - ВИДЕО
Тази песен съвсем не ми е сред любимите на Евровизия 2011, но е поставена добре на сцената.
Групата просто си свири и пее, каквато й е и работата. Видеото на LED екраните е общо взето подходящо като фигури и колорит, с абстрактни фигури. Без да отвлича вниманието от певците, то придава нужната динамика с оглед на статичното им стоене на сцената, и така допълва цялостното представяне.
Скандинавските страни дотук показаха компетентност в използване на такива видеоекрани при сценично представяне. Може би изключение прави представянето на песента на Швеция, в която, ако е имало някакво видео, то е било много дискретно.
Четох в някои репортажи, че из залата сред публиката ще се подхвърлят няколко огромни топки. Това бе интересно да се гледа на националния датски финал и съм любопитна да видя как ще стои в Дюселдорф.
Втора репетиция на "Един приятел в Лондон" (Дания) - ВИДЕО1, ВИДЕО2
Песен и танц, посветени на рускиня, за Македония (БЮР)
A song and a dance about a Russian girl for F.Y.R. Macedonia - ВИДЕО
Харесвам тази песен въпреки мненията и коментарите за нея, които чета. Но тук темата ми е представянето, а не самата песен. Мисля, че въпреки че има и доста недостатъци, достойнство на представянето е видеото на LED екраните - въртящ се обемен правоъгълник със стилизирана украса и изписана вътре на кирилица думата "МУЗИКА".
За македонските песни на всяка Евровизия се чуват хули от страна най-вече на западняци, очакващи да само отражения на тяхната собствена музика и стилове - ще рече англосаксонски и на английски език. Но македонците продължават да избират и изпращат песни, които са безспорно македонски и балкански, дори когато са изпълнени на английски. Това най-много харесвам у тях. Затова и съседите им ги харесват, респективно припознават, и продължават да гласуват за тях, и то не само бившите югорепублики. Ако тази песен прави изключение, то е включването не на англосаксонски, а на руски мотив към свързания с руско момиче любовен сюжет, което я прави още по-интересна.
Иначе хореографията според мен отвлича от певеца - танцьорите са прекалено близо до него, някак си са скупчени. В интервю македонските изпълнители казаха, че хореографията е дело на двама от младите танцьори и това до известна степен е обяснение. Мисля, че на националния им финал танцът беше някак си по-интересен, но може би впечатлението ми е било заради много по-малката сцена. Освен това, макар че руските фолклорни елементи се забелязват в танца, аз не мога да забележа македонските (балканските).
Втора репетиция на Влатко Илиевски (Македония БЮР) - ВИДЕО
И нека да спомена едно свое съжаление, свързано в този полуфинал с естонската песен.
Надолу по улица "Рокфелер" с естонката Геттер Яани
Down the Rockefeller Street with Getter Jaani - ВИДЕО
Освен че за пореден път се демонстрира наличието на изключително талантливи и гласовити певци и добра кондиция на тамошната поп сцена, с какво тази песен промовира Естония и естонската култура?
Въпреки много талантливата певица, според мен концептуалният недостатък на тази песен зачерква всичко останало. Песента е посветена на измислената улица "Рокфелер" в Ню Йорк, респективно на града и неговото богатств... Една цяла песен, която казва "Аз обичам Ню Йорк (САЩ)". Нима не са могли да открият вдъхновение в Евразия за песен, предназначена за Евросонг?
Втора репетиция на Геттер Яани (Естония) - ВИДЕО1, ВИДЕО2
ВИДЕО ОТ ВСИЧКИ ПЪРВИ РЕПЕТИЦИИ
ЗА ВТОРИ ПОЛУФИНАЛ
(според последователността на излизане, на английски език)
ESCToday.com
- Bulgaria, FYR Macedonia, Israel, Slovenia rehearse
- Romania, Estonia, Belarus rehearse
- Latvia, Denmark, Ireland rehearse
(на английски език)
Няма коментари:
Публикуване на коментар