сряда, 4 май 2011 г.

ВПЕЧАТЛЕНИЯ ОТ 1. РЕПЕТИЦИИ ЗА ПОЛУФИНАЛ 2


Репетициите на общо 19-те песни от втория полуфинал, който ще бъде на 12 май, започнаха вчера и ще продължат до днес вечерта. Днес първа, заради поредния си номер 10 на полуфинала, излезе нашата Поли Генова и нейната група.

Естествено е тук също да започна с впечатленията си от репетицията на българските представители, или поне от това от нея, което видях в няколкото видеорепортажа и прочетох в коментарите на журналисти и фенове.
Връзка
Бягащо начало за България
A running start for Bulgaria - ВИДЕО 1, ВИДЕО 2, ВИДЕО 3

Представянето на песента на днешната репетиция бе добро и имаше и позитивни отзиви и коментари. Но то не бе достатъчно добро.

Преди всичко според мен отново важи това, което вече съм писала преди: на самата конкурсна сцена на Евросонг нашите изпълнители като правило излизат с постановка, която е далеч по-лоша от тази на българския финал за избор на песен за Евровизия. И днес се видя голямо отстъпление от предишните представяния на песента "На инат".

Това е някаква злощастна закономерност и се чудя, дали сред всичките причини и обяснения за нея, не трябва да направя по-смелото и обхватно обобщение, че това отразява един наш национален психически блокаж. Ние изглежда смятаме, че между нас - това което сме ние у дома, от една страна, и международния успех, от друга страна, има някаква страшна и труднопреодолима пропаст, която може да запълни с трескаво суетене, някакви по-особени (смахнати) тоалети, каквито не носим в ежедневието си и дори в официални случаи, а обличаме само веднъж по време на абитуриентския си бал, с някакви вносни идеи, работещи другаде, с харчене на много пари... В конкретния случай имам пред очите си тазсутрешната репетиция на българските представители, но то е отражение на наше погрешно вярване. Всъщност между нас и международния ни успех има преди всичко вътрешна бариера - единственото, което трябва да направим, е да продължим със същото, което правим, и на международната сцена, да бъдем себе си и да си вярваме...

Спомням си, че след първата репетиция на "Илюзия" четох отзиви от ирландски коментатори, че са харесали песента (и изпълнението!) и са били изненадани от това. Обаче след това сякаш нещата тръгнаха надолу и се получи рязък психологически срив, когато нашите представители излязоха на следващата репетиция с костюмите... Това, което искам да кажа е, че е възможно, след блестящата изява в Амстердам и тази далеч по-слаба като изява репетиция, нашите представители да се обезверят и обезсърчат... Което би било жалко. Колкото и нереалистично да звучи, мечтая как ще зарежат всичко, всичките положени нахалост усилия, всичките похарчени ненужно пари, и ще се върнат към представянето и хореографията от БГ финала и особено от "Евровизия в концерт" в Амстердам, като само го пригодят към голямата сцена в Дюселдорф.

Единственото, което ми хареса повече в сравнение с предишни представяния на песента, бе белият цвят на костюмите, който изпъква добре на екраните на фона на огромното тъмнеещо пространство..., макар че от друга страна визуално се слива с белите дъждовни капки и мехури на екрана. Но като се има предвид, че много други изпълнители около БГ песента също излязоха в бяло на днешната репетиция, този цвят може да се окаже недостатък, да заприлича на униформеност. Така че и тук май ми се иска да си бяха запазили чаровно непретенциозните дрехи от БГ финала или рокаджийските тоалети от Амстердам, може би като сменят само дънките с нещо друго.

Хореографията: излишно тичане на Поли Генова из сцената, особено по пътеката към сателитната сцена. Но четох, че това е било експериментирано само в едно от трите изпълнения по време на тази репетиция - надявам се да не остане. Хореографското "падане" на малката сцена (пеейки!) нарушава предишния по-добър ефект, когато Поли изправена пее "Той е там" и сочи с пръст нагоре. Не че съм гледала всичко от Евровизия, но не си спомням да съм виждала някой да "пада" и се кланя така на евровизионна сцена - асоциацията ми е с Тома от Мюзик Айдъл, като никога не съм харесвала този негов жест (поза) и вярвам, че има по-подходящи начини за изразяване на почит и смирение към публиката. Защо певицата не се е доверила на собствения си талант, още повече, че учи режисура!? Обиколките на двете китаристки и моментите на синхронизирано танцуване на момичетата на сцената също не вървят добре в тази рокаджийска и бунтарска песен. Предишните естествени танцови движения на изпълнителите от групата на Поли бяха много красиви, внасяха един непринуден, неподреден чар.

Дъждовните капки, които вървят на LED екрана, преминаващи на моменти в порой, може би изглеждат добре в залата, тъй като прочетох и някои положителни отзиви. Но на ТВ (в моя случай - на монитора на компютъра) не изглеждат добре, твърде се набиват на очи и отвличат вниманието от изпълнителите. Между другото, липсваше ми едър план на Поли и другите от групата, на лицата им, израженията, мимиките. Бих предпочела дори да гледам Поли и групата на LED екраните - може пък да изглежда добре.

Ако нашите певци си стоят и танцуват на място, както бе в Амстердам, и ако видеоекраните зад тях са неутрални и неотвличащи вниманието, ТВ камерите ще бъдат принудени да ги показват в по-едър план и няма да пропускат никого от тях, дори само за да разнообразят картината.

Пиротехническите ефекти не само че бяха преминали мярката, както пишеше в един ирландски коментар, но според мен бяха съвсем излишни.

В обобщение, според мен видяното на тази репетиция е много по-пищно, с ненужни труфила и в крайна сметка - по-бледо от представянето в Амстердам. Явно вниманието в подготовката досега е било толкова обсебено от второстепенни подробности като тоалети, вносна (парашутна) хореография, танцово синхронизиране и пр., че са обърнали по-малко внимание на пеенето. Между другото, последното бе технически нелошо, но далеч не така енергично, съсредоточено и въздействащо, както бе в Амстердам или дори на нашия национален финал. Надявам се, че поне нещо от всичко това ще бъде оправено при следващите репетиции, а също че нашите представители ще реформулират приоритетите си и ще се фокусират върху тях, оставяйки всичко останало.

Знам, че вероятно се иска много сила, самообладание и самоувереност, за да се отхвърли ненужното, да се спре търченето от стрес и да се сграбчи това, което действително е важно и определящо за успеха...

Между другото, не разбирам защо някои певци (не само българските) изглежда смятат, че трябва да са съвсем различни на всяко представяне на песента си: в националния конкурс, на сцената на Евровизия и дори на полуфинала и финала. Щом една песен е спечелила веднъж избора на зрителите, по-добре да се запази колкото е възможно по-непроменена, въпреки културалните разлики във вкусовете. Защото явно нещо в представянето й е спечелило публиката, заедно с музикалните качества на самата песен, и не винаги може да се определи точно какво е било то. Всяка промяна крие риск магията да изчезне.

Втора репетиция за Поли Генова (България) - ВИДЕО1
, ВИДЕО2


Ще продължа със следващите представяния, които ми направиха много силно и приятно впечатление от тези първи репетиции за втория полуфинал: на песните на Босна и Херцеговина, на Молдова и на Дания. Македонската песен също имаше интересно решение за LED екрана.


Завръщането на Дино на Евровизия за Босна и Херцеговина
Dino's back in Eurovision for Bosnia & Herzegovina - ВИДЕО

За тази песен мога да кажа само и много хубави неща: изключително добра постановка, чудесна хореография и видео на LED екраните, безпогрешно изпълнение, много поозитивно настроение...

Личи си големия майстор, който е имал смелостта и самочувствието да пренесе песента почти едно към едно, както ми се струва, от националния финал за песен на Евровизия на Босна и Херцеговина към дюселдорфската сцена. Само са пригодили видеото и леко хореографията, особено последната част. Очевидно са си спестили ненужно суетене и напрежение и това се вижда в релаксираната, ведра и позитивна атмосфера, излъчвана от групата.

Заедно с това видеото в червената цветова гама в началото, а после - пак в топлата цветова гама (абстрактни кръгове и други фигури), държи зрителя буден. Много майсторски направено видео, първо с движещи се големи червени завеси, подобни на театрални, които след това се променят в абстрактни кръгове. Накрая на изпълнението отдясно наляво се движат контури на обърнати с върха напред сърца, които Дино Мерлин уж се опитва да догони.

Има и няколко обиколки наоколо на отделни певци от групата... Четох коментари, че движенията на сцената били странни и нескопосни, но аз ги намирам за нестандартни и интересни. Очевидно Дино Мерлин не е голям танцьор - забелязах това на изпълнението му по време на промогостуването в България, а също и на видеото от предишното негово участие в Евросонг през 1999 г. Но той е намерил начин да стои достатъчно добре и приятно на сцената. А на мен точно нестандартността и излизането от канона най-много ми допада в представянето на тази песен! Нестандартност, креативност, оригиналност и ведрина - стила на ветерана Дино Мерлин.

Освен това харесва ми, че виждам познатата песен представена отново така, както я видях и харесах първия път - ако има промени, те почти не се забелязват и са свързани с пригаждане към голямата конкурсна сцена. Познатото по правило се приема психологически по-добре от хората.

Втора репетиция на Дино Мерлин (Босна и Херцеговина) - ВИДЕО1 , ВИДЕО2


Zdob Si Zdub от Молдова се връщат
на сцената на Евровизия

Zdob și Zdub return to the Eurovision stage - ВИДЕО

И за тази песен според мен може да се каже нещо подобно като за португалската. Поотделно взети, компонентите й може да приличат на кич, но в цялост образуват истинско художествено произведение с целенасочено и силно въздействие.

Песента развеселява и явно се харесва на много хора, ако съдя по преобладаващите коментари в евровизионните сайтове. Тя може да не е от тези, които бих слушала в къщи за удоволствие или за почивка, обаче в случая гледах видеото няколко пъти и всеки път с голямо удоволствие и със смях. Особено при сцената по време на припева с "изстрелващите се" в посока от групата някъде към небесата анимирани копия на изпълнителите с островърхите конични шапки.

Песента е представена с много креативност и явно е направена с вдъхновение и чувство за хумор. Върнали са шапките, които видяхме на молдовския национален финал, но не и в официалното видео. Стайлингът с шапките, бялата дама-ангел с конична шапка, която кара цирково колело, и анимацията на LED екраните са много сполучливи хрумвания. Ведрата усмивка на дамата е заразна с хубаво настроение. Със сигурност ще гледам това видео много пъти около Евровизия. Ще ми е интересно да разбера дали ще ми се гледа и след това - може би да, когато искам да се позабавлявам и да си почина, както правя и с други видеозаписи от евровизионни песни от минали години.

Втора репетиция на Здоб Си Здуб (Молдова) - ВИДЕО1, ВИДЕО2


Хвърляне на големи топки за Дания
Balls-a-bouncing for Denmark - ВИДЕО

Тази песен съвсем не ми е сред любимите на Евровизия 2011, но е поставена добре на сцената.

Групата просто си свири и пее, каквато й е и работата. Видеото на LED екраните е общо взето подходящо като фигури и колорит, с абстрактни фигури. Без да отвлича вниманието от певците, то придава нужната динамика с оглед на статичното им стоене на сцената, и така допълва цялостното представяне.

Скандинавските страни дотук показаха компетентност в използване на такива видеоекрани при сценично представяне. Може би изключение прави представянето на песента на Швеция, в която, ако е имало някакво видео, то е било много дискретно.

Четох в някои репортажи, че из залата сред публиката ще се подхвърлят няколко огромни топки. Това бе интересно да се гледа на националния датски финал и съм любопитна да видя как ще стои в Дюселдорф.

Втора репетиция на "Един приятел в Лондон" (Дания) - ВИДЕО1, ВИДЕО2


Песен и танц, посветени на рускиня, за Македония (БЮР)
A song and a dance about a Russian girl for F.Y.R. Macedonia - ВИДЕО

Харесвам тази песен въпреки мненията и коментарите за нея, които чета. Но тук темата ми е представянето, а не самата песен. Мисля, че въпреки че има и доста недостатъци, достойнство на представянето е видеото на LED екраните - въртящ се обемен правоъгълник със стилизирана украса и изписана вътре на кирилица думата "МУЗИКА".

За македонските песни на всяка Евровизия се чуват хули от страна най-вече на западняци, очакващи да само отражения на тяхната собствена музика и стилове - ще рече англосаксонски и на английски език. Но македонците продължават да избират и изпращат песни, които са безспорно македонски и балкански, дори когато са изпълнени на английски.
Това най-много харесвам у тях. Затова и съседите им ги харесват, респективно припознават, и продължават да гласуват за тях, и то не само бившите югорепублики. Ако тази песен прави изключение, то е включването не на англосаксонски, а на руски мотив към свързания с руско момиче любовен сюжет, което я прави още по-интересна.

Иначе хореографията според мен отвлича от певеца - танцьорите са прекалено близо до него, някак си
са скупчени. В интервю македонските изпълнители казаха, че хореографията е дело на двама от младите танцьори и това до известна степен е обяснение. Мисля, че на националния им финал танцът беше някак си по-интересен, но може би впечатлението ми е било заради много по-малката сцена. Освен това, макар че руските фолклорни елементи се забелязват в танца, аз не мога да забележа македонските (балканските).

Втора репетиция на Влатко Илиевски (Македония БЮР) - ВИДЕО


И нека да спомена едно свое съжаление, свързано в този полуфинал с естонската песен.

Надолу по улица "Рокфелер" с естонката Геттер Яани

Down the Rockefeller Street with Getter Jaani - ВИДЕО


Освен че за пореден път се демонстрира наличието на изключително талантливи и гласовити певци и добра кондиция на тамошната поп сцена, с какво тази песен промовира Естония и естонската култура?

Въпреки много талантливата певица, според мен концептуалният недостатък на тази песен зачерква всичко останало. Песента е посветена на измислената улица "Рокфелер" в Ню Йорк, респективно на града и неговото богатств... Една цяла песен, която казва "Аз обичам Ню Йорк (САЩ)". Нима не са могли да открият вдъхновение в Евразия за песен, предназначена за Евросонг?

Втора репетиция на Геттер Яани (Естония) - ВИДЕО1, ВИДЕО2


ВИДЕО ОТ ВСИЧКИ ПЪРВИ РЕПЕТИЦИИ
ЗА ВТОРИ ПОЛУФИНАЛ

(според последователността на излизане, на английски език)

ESCToday.com

Eurovision.tv
(на английски език)

  1. България
  2. Македония
  3. Израел
  4. Словения
  5. Румъния
  6. Естония
  7. Беларус
  8. Латвия
  9. Дания
  10. Ирландия

Няма коментари:

Публикуване на коментар