В една статия* за най-новия, трети поред видеоклип на песента "На инат", с която Поли Генова ще ни представя на Евровизия 2011, имаше коментар, че прогнозите за представянето ни не са розови. Авторът всъщност имаше предвид прогнозите за мястото ни в класацията според броя на получените точки при гласуването.
Наистина прогнозите на специалисти, букмейкъри и почитатели на конкурса ни поставят може би някъде между 20-то и 30-то място във финалната класация на песните за тазгодишната Евровизия. Заедно с това отзивите за представянето на Поли Генова на "Евровизия в концерт" в Амстердам на 9 април т.г. са много ласкави. Класиране и представяне са две различни неща, макар и свързани, и представянето е по-важно за успешна промоция на страната ни чрез Евровизия.
Друг въпрос е, че прогнозите може да се използват, както и при политически избори, за манипулиране на общественото мнение - нещо като самоосъществяващо се пророчество.
ИЗПЪЛНЕНИЕ, КОЕТО ДА СЕ ХАРЕСА
Според мен песента ще се хареса, когато е изпълнена уверено, със самочувствие и прецизно, когато публиката може да схване посланието й и да съпреживее чувствата на авторите, да усети личността на изпълнителя.
Вярно е, че индивидуалните, националните, и регионалните вкусове са различни. Нормално е да се харесват повече нещата, които са по-познати - например песните на по-близките страни, както и тези песни, които са на английски език и в някой от англосаксонските стилове, считани за съвременна класика и за универсални в наше време. Да се търси обаче универсално харесване чрез универсален (англосаксонски) стил и универсален (английски) език означава всъщност да се търси класиране, а не представяне и промоция на собствената специфична култура и светоусещане. Знаем, че днешният свят се глобализира и унифицира, но Евровизия има смисъл за участващите страни и народи не в ролята на катализатор за това унифициране, а обратното - ако допринася за запазване и развиване на културното многообразие.
Песенният конкурс "Евровизия" има силен културен и евроинтеграционен аспект, както и огромен рекламен (и бизнес) потенциал за всяка страна, за изпълнителите, за телевизиите. Само по себе си участието в това евроазийско и дори световно мегасъбитие, защото то се излъчва също и в Австралия и в страни от Америка, е изключителна промоция - неучастие в него е равносилно на самоизключване и доброволно пропускане на ползи.
КЛАСИРАНЕ
Класирането на песните в Евровизия зависи от много фактори извън доброто представяне. Например, освен горепосочените манипулиране на общественото мнение и различни вкусове и нагласи, важни може да се окажат наличието на значителна диаспора в много страни-участнички, както е случаят с някои наши съседи, или имиджът на страните, респективно съществуващите предразсъдъци.
Мога да изредя поне четири възможни причини за прекомерното фиксиране върху класацията и съревнованието в Евровизия, което според мен е факт:
Мога да изредя поне четири възможни причини за прекомерното фиксиране върху класацията и съревнованието в Евровизия, което според мен е факт:
- Вродена склонност да се състезаваме помежду си;
- Съревнователността е наложена в съвременната масова култура от доминантната англо-саксонска култура, за която е много присъща;
- Финансови и политически изгоди а ла Биг Брадър - Големи интереси и Големи пари съзнателно налагат вманиачаване в съревнование, защото така може да се наложи по-лесно и повече контрол върху умовете;
- Очевидни финансови интереси от по-дребен калибър, свързани със залагания за класирането в Евровизия (както при конни състезания), разпространени в някои развити европейски страни.
Нека се абстрахираме от това, че участие в Евровизия е награда само по себе си, и видим какво може да се спечели непосредствено от по-високото класиране. Според сегашния регламент на конкурса, участващите страни печелят в два случая. Първо, печелят тези, чиято песен се класира на финал независимо от мястото й, защото тогава тя се изпълнява два пъти, като вторият път е пред още по-широка публика в сравнение с полуфинала, наброяваща над 120 млн. души. Второ, страната с първокласираната песен печели домакинството на следващата Евровизия, свързано, освен с още по-силна промоция и реклама, също и с наплив от фестивални туристи по време на конкурса. От мениджмънта на събитието зависи дали това домакинство ще е печелившо или на загуба - има шеги в евровизионните форуми за това как някои страни не желаят да спечелят първото място, защото не могат да си го позволят или защото са отчели директна финансова загуба при предишно свое домакинство.
Извън горепосочените две ползи, каквото и да е друго място в класацията извън първото няма никакво значение освен може би за спортното честолюбие на нациите, тъй като не носи никакви предимства. Между другото преди време имаше едно правило, според което първокласираните 10 държави участваха директно на финала на следващата Евровизия, прескачайки полуфиналите, но то отпадна през 2008 г., точно когато петото място на Елица Тодорова и Стоян Янкулов от 2007 г. ни даваше право да се възползваме от него.
Особеност тук е, "големите пет" - Великобритания, Германия, Италия, Испания и Франция - са "абонирани" за финала по регламент, тъй като имат най-голяма парична вноска в Евровизия. По този начин те губят едно представяне на полуфинал, като за сметка на това като финалисти имат 1/25 шанс да спечелят първото място и следващо домакинство, т.е. доста повече от тези, които трябва първо да преодолеят полуфинал. Други страни са почти "абонирани" за финала, защото или имат голяма и мобилизирана диаспора в много страни, или са част от достатъчно многобройна неформална общност от взаимноподдържащи се държави - например бившите съветски републики, бившите югорепублики и скандинавските страни, където страните обикновено гласуват една за друга.
БГ УЧАСТИЕТО НА ЕВРОВИЗИЯ 2011
Извън горепосочените две ползи, каквото и да е друго място в класацията извън първото няма никакво значение освен може би за спортното честолюбие на нациите, тъй като не носи никакви предимства. Между другото преди време имаше едно правило, според което първокласираните 10 държави участваха директно на финала на следващата Евровизия, прескачайки полуфиналите, но то отпадна през 2008 г., точно когато петото място на Елица Тодорова и Стоян Янкулов от 2007 г. ни даваше право да се възползваме от него.
Особеност тук е, "големите пет" - Великобритания, Германия, Италия, Испания и Франция - са "абонирани" за финала по регламент, тъй като имат най-голяма парична вноска в Евровизия. По този начин те губят едно представяне на полуфинал, като за сметка на това като финалисти имат 1/25 шанс да спечелят първото място и следващо домакинство, т.е. доста повече от тези, които трябва първо да преодолеят полуфинал. Други страни са почти "абонирани" за финала, защото или имат голяма и мобилизирана диаспора в много страни, или са част от достатъчно многобройна неформална общност от взаимноподдържащи се държави - например бившите съветски републики, бившите югорепублики и скандинавските страни, където страните обикновено гласуват една за друга.
БГ УЧАСТИЕТО НА ЕВРОВИЗИЯ 2011
ПЕСЕНТА И ИЗПЪЛНЕНИЕТО
Що се отнася до клипа на българската песен "На инат" за Евровизия 2011 с кадри от природни бедствия, който иначе е ефектен, според мен предишният клип, със сценичното изпълнение, си беше добър и напълно достатъчен. При клипа с природните бедствия, освен че е налице разточителство на усилия, пари и време, съобщението от песента се размива и има противоречия. Вече четох коментари в евровизионни сайтове от типа как би могло да се говори с думите от песента на хора, които току що са преживели природно бедствие. Първоначалното внушение "стойте в страната си и се борете" беше ясно и достатъчно и би могло да се отнесе към всяка страна в затруднение, каквито има много в Европа в наши дни.
Идеята за светлината като акцент в сценичното решение за Евровизия също предизвиква у мен опасения, че както и при досегашните ни участия, може да се получи престараване и да се развалят ефектът и внушението, за които гласувахме на БГ финала**. Най-съвършеното е най-семпло, както е известно. Защо ли всички наши представители досега изразходват пари, усилия и време за подобни неща, вместо да се придържат към вече показанато на БГ финала, да се съсредоточат върху прецизността на изпълнението и усъвършенстването на детайлите? Те сякаш се опитват да излязат от кожата си и да направят нещо нечувано и невиждано. Видяхме това дори при Елица и Стоян, които на полуфинала на Евровизия 2007 бяха перфектни поне като сценично решение, ако не като самообладание и прецизно пеене, но на финала отстъпиха от това със смяна на тоалетите си с по-помпозни (рицарски доспехи).
Сякаш се случва нещо между БГ финала и сцената на Евровизия, което проваля доброто представяне на нашите певци, така че в крайна сметка в ключовия момент виждаме някаква пародия на това, което вече сме видели и избрали. Обяснения можем да търсим в своите погрешни нагласи, както и в липсата на опит за участие в Евровизия и в големи международни изяви - дълго време съвременната БГ култура беше изолирана и все още не се е отворила и интегрирала в европейската в достатъчна степен. Има също и много силни политически интереси страната ни да е с лош имидж и да се проваля на подобни форуми. Последното прави промени като горепосочените много по-рисковани, защото не се знае с какво и кой "доброжелател" може да ни провали - особено при положение, че нямаме силна държава, която да се грижи да ни предпазва и защитава от такива неща, или най-малкото да ни предупреждава.
МЕНИДЖМЪНТА НА БЪЛГАРСКОТО УЧАСТИЕ
Гореспоменатият срив, който се случва някъде между БГ финала и представянето ни на сцената на Евровизия, вероятно не на последно място се дължи и на мениджърските пропуски на телевизията-организатор на българското участие.
Какво прави БНТ, ако се опирам на наблюденията си и на изказвания на БГ представители на Евровизия:
- Организира националния конкурс за избор на песен за Евровизия;
- Финансира видеоклип на един или няколко участници в БГ Евровизия (регламентът за това претърпя промени през годините);
- Излъчва видеоклиповете на песните на всички страни-участници през седмиците преди конкурса;
- Излъчва кратки репортажи от промотуровете на нашите представители и от съпътстващите конкурса събития;
- Организира и финансира пътуването на нашите изпълнители на самия конкурс, като изглежда костюмите и сценичното решение са изцяло грижа на изпълнителите, включително финансова;
- Излъчва конкурсните представления;
- Може да заснеме филм за БГ участието.
През 2010 участието на Миро бе изцяло заснето, включително промотурове за песента, концерт-изпращане, репетиции и изпълнение на сцената на Евровизия... Между другото това вероятно много му попречи да се концентрира върху подготовката си и го отдалечи от реалността, доколкото и подходът към този филм ("БГ звездата - покорител на Евровизия"), и обективността и искреността на екипа изглеждаха силно съмнителни, съдейки по излъчените репортажи и направения филм.
Ако горното е вярно, БНТ абдикира от ключови етапи и дейности, свързани с българската организация за Евровизия. Изглежда в телевизията продължават да залагат най-вече на организирането на националния избор на песен за Евровизия и смятат, че неуспехите се дължат на несъвършенства на правилата за БГ конкурса, на поредния погрешен избор на песен/изпълнител или дори на някакви наши национални особености. Говори се и се знае за политическите влияния в Евровизия, но обикновено не се вижда отговорност на мениджмънта на националната ни ТВ за справяне с възникващи от тази посока проблеми.
В резултат на тази абдикацията на БНТ крайният успех на българското представяне зависи изцяло от организаторските умения на избраните ни представители за конкурса, в допълнение към музикалните им умения и талант, както и от късмета. Уроците и придобитият опит съответно също остават у тях, без да се акумулират в БНТ, а следващите ни представители започват едва ли не отначало.
Разбира се, не бива да се отминава и положителното в организацията на БНТ. Въпреки поредицата от отчитани от самата БНТ и от широката публика като неуспешни български участия на Евровизия, с изключение на това на Елица Тодорова и Стоян Янкулов - заради петото им място в класирането -, страната ни продължава да участва в конкурса. Освен това БГ песента за Евровизия продължава да се излъчва чрез гласуване, а не чрез вътрешен избор, практикуван от редица други страни-участнички с повече успехи в класирането. Макар че имаше известно отстъпление през миналата 2010 г., когато публиката гласува само за песен, но не и за изпълнител. Този принцип е изключително положителен, дори и ако в БНТ може би се придържат към него поради страх да поемат отговорност за вътрешен избор, и рано или късно ще даде плодове.
Извън това хубаво е също, че вече има български фенове на Евровизия, които следят фестивала от години и могат да бъдат полезни с репортажи, коментари и със свое присъствие в евровизионнните сайтове и форуми, предоставяйки позитивна информация за нашето участие. Освен това има поне две големи български асоциации на фенове на Евровизия, които поддържат свои сайтове с форуми.
Да се надяваме, че ще се появят и неправителствени или комерсиални организации, които ще имат интерес и капацитет да поемат необходимите дейности около нашето участие на Евровизия, които БНТ пропуска.
В заключение, нека да подкрепяме с каквото можем българския представител на Евровизия 2011, особено морално, и да стискаме палци за нейно уверено и харесващо се изпълнение на втория полуфинал на 12 май, от 22 ч. българско време. Надяваме се изпълнението й да е поне толкова добро, колкото беше на "Евровизия в концерт" в Амстердам преди няколко дни.
*yoterkata.blogspot.com - Излезе видеото на песента "На инат"
** Като пример, виж "Регреса в сценичното представяне на песента "Ангел си ти"
Няма коментари:
Публикуване на коментар